آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم هنوز به ایران نرسیده است

مقام‌های دولتی می‌گویند اگر چه آتش‌سوزی هورالعظیم به ایران نرسیده، اما دود ناشی از آن هوای برخی شهرهای ایران را به‌شدت آلوده کرده است

منوچهر فلاحی، معاون یگان محافظت محیط زیست، در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، که روز ۶ مرداد ۱۴۰۱ منتشر شد، اعلام کرد آتش‌سوزی هورالعظیم هنوز به ایران سرایت نکرده است. فلاحی در این مورد گفت:«در حال حاضر آتش‌سوزی به‌علت خشکی تالاب تنها در سمت عراق است.»

آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم در عراق، حدود دو ماه است که جریان دارد. برخی مقام‌های زیست محیطی دولت جمهوری اسلامی ایران در نیمه تیر ماه اعلام کردند که دود ناشی از این آتش‌سوزی هوای برخی شهرهای ایران، از جمله اهواز و هویزه، را آلوده کرده است. خبرگزاری مهر، در ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۱، در این مورد نوشت «آلودگی ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، شاخص کیفی هوای اهواز را در وضعیت خطرناک» قرار داده است.

با این‌وجود معاون یگان محافظت محیط زیست در گفتگو با ایسنا گفت: «در ایران فعلا مشکل خاصی نداریم و در صورت سرایت آتش به کشور بلافاصله توسط یگان هوایی و نیروی یگان حفاظتی فعال در کشور حریق را اطفا می‌کنیم.»

ایاد مطوری، سرپرست فرمانداری هویزه، نیز در روز چهارشنبه، ۵ مرداد، اعلام کرد آتش‌سوزی به نقطه صفر مرزی رسیده است. او در این رابطه گفت: «تامین هواپیمای آبپاش درخواست شده تا جمهوری اسلامی ایران برای مهار حریق کمک کند اما با توجه به اینکه حریق خارج از مرز است باید مجوزهای لازم اخذ شود که پیگیری‌ها در حال انجام است و منتظر پاسخ هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه بر اساس اطلاعات ارائه شده به‌وسیله مقام‌های جمهوری اسلامی، آتش هورالعظیم همچنان به داخل مرزهای ایران سرایت نکرده، اما تاثیراتش شمار زیادی از مردم ساکن شهرهای جنوبی ایران را با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر به‌دلیل آلودگی هوای برخی شهرهای جنوبی ایران، افرادی که به بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند در معرض خطرهایی جدی قرار گرفته‌اند.       

آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم به‌دلیل خشکسالی به‌وقوع پیوسته است. مطوری در این مورد به خبرگزاری ایسنا گفت: «با توجه به اینکه ۹۰ درصد بخش عراقی تالاب هورالعظیم کاملا خشک شده، در یک ماه اخیر حدود ۲۰ هزار هکتار از این بخش دچار آتش‌سوزی شده است.»

فرماندار هویزه همچنین افزود:«خشکی تالاب علت وقوع حریق است؛ شرایط نیزارهای تالاب نیز به‌گونه‌ای است که گاز متان تولید می‌کند و نیزارها بر اثر گرما مشتعل و دچار حریق می‌شوند.»